08 June 2017

Cerita pagi tadi

Bismillahirrahmanirrahim,


Pagi tadi aku hantar wife ke rumah mertua di Pantai Dalam. Otw ke Shah Alam melalui laluan motor, tiba-tiba banyak motor slow di laluan motor Federal Highway.

Aku tengok ada beberapa orang polis di hadapan. Aku fikir, mungkin roadblock macam biasa.

Tapi bila dah dekat rupa-rupanya ada satu kemalangan. Sebuah kereta melanggar divider laluan motor menyebabkan beberapa motor yang berada dilorong tersebut kemalangan.

Dari kesan tersebut aku rasa kereta tersebut dipandu dengan sangat laju. Laluan motor hampir tertutup dengan devider tersebut.

Di tepi jalan aku lihat seorang lelai berlumuran darah sedang terbaring kaku sambil darah kelihatan di muka dan badannya. Di sebelahnya kelihatan isterinya sedang menangis. Seorang perempuan melayu dengan pakaian baju kurung handak pergi ke tempat kerja. Bajunya juga penuh dengan darah.

Entah kenapa aku rasa sebak sangat.

Beliau tidak bersalah dan berada di laluan motor. Pagi tadi mungkin mereka bersahur bersama-sama. Keluar kerja seperti biasa. Tapi takdir Allah siapa yang dapat menduga. Aku harap suaminya selamat.

Tapi perancangan Allah selalunya jauh lebih baik daripada perancangan manusia. Ia buatkan kita insaf nyawa kita boleh diambil pada bila-bila masa tanpa sebab. Ia boleh berlaku bila-bila masa sahaja.

Mudah-mudahan kita semua selamat dari kematian mengejut dan bencana yang tidak terduga. Yang penting kena bersedia amalan dan jadi orang yang baik sepanjang masa.

Wallahua'lam.

31 May 2017

Ramadan 2017

Bismillahirrahmanirrahim,



Lupa aku nak buat entry Ramadan kat sini. Sebagai rekod untuk masa depan.

Harini dah 5 Ramadan. Alhamdulillah, bertemu lagi kita semua dalam bulan Ramadan Al-Mubarak. Bulan penuh kerahmatan dan keampunan.

Aku cuba jauhkan diri dari sosial media sepanjang bulan ini. Setakat 5 hari ni aku dapat rasa perubahan positifnya. Aku ada lebih banyak masa. Aku tak tahu tentang cerita-cerita viral di sosial media yang biasanya tidak elok dan takde kaitan dengan aku. Aku tak rasa nak bagitau apa aku buat. Aku boleh banyak baca Al-Quran. Rasanya paling banyak dapat baca berbanding tahun-tahun lepas.

Selamat berpuasa dan beribadah sepanjang bulan Ramadan. Semoga semua amalan kita diterima oleh Allah dan kita semua jadi insan lebih baik apabila keluar daripada Ramadan nanti, amiin.

Wallahua'lam.

19 April 2017

Penunggang motorsikal dan hujan.

Bismillahirrahmanirrahim,


Inilah nasib penunggang motorsikal ketika hujan.

Kalau redah je kekadang langsung tak nampak jalan. Sebab motor mana ada viper nak lap cermin depan macam kereta. Harapkan tangan jelah.

Bayangkan saja, naik kereta ketika hujan lebat pastu tak pasang viper. Apa korang nampak?

Begitulah yang penunggang motorsikal ni rasa. Sebab tu kena lebih berhati-hati.

Bila angin bertiup ketika duduk kat bus stand ni, semua ke kanan, kiri, depan belakang,hehe. Akhirnya semua basah. Sebab angin ketika hujan datang dari semua arah.

Semoga kita semua selamat dalam perjalanan. Elakkan berlindung kat tempat yang susah dilihat. Tak nak kejadian kat Kajang dulu tu berulang. Lori langgar hampir semua penunggang motorsikal yang berteduh sebab hujan. Ramai meninggal dunia.

Wallahua'lam.

17 April 2017

Ulasan Forum : Ibnu Taimiyyah Tokoh Versatil

Bismillahirrahmanirrahim,


Majlis ilmu hari ini bersama ilmuan muda yang tinggi ilmunya. Ustaz Salman Ali, Dr Rozaimi Ramle dan Ustaz Kamilin. Bercerita tentang tokoh kontroversi Syeikhul Islam Ibn Taimiyyah di MYOAB, Kuala Lumpur.

Mereka semua masih sangat muda (lahir 1980an). Tapi kemampuan mereka berhujah dengan ilmiah mungkin jauh lebih baik dari asatizah yang lebih berusia.

Sampai ada bab yang orang awam yang tidak belajar agama ini takkan faham apa yang dibahaskan. Sampai satu tahap, aku rasa otak diorang ni lagi dahsyat dari engineer, lawyer, doktor dsb. Banyak sungguh diorang faham dan hadam dalam kitab-kitab besar dan boleh naqalkan (petik) camtu je.




Ramai orang awam tak faham kenapa ramai Fuqaha' dan Muhaddithin ni agak keras dan kurang disenangi dalam masyarakat.

Sebab utama adalah bidang ilmu tersebut memerlukan mereka menunjukkan mana bahagian dalam agama ini yang betul dan salah. Sunnah vs bidaah. Sahih vs palsu. Sesat vs lurus.

Jadi mereka lebih tegas dan serius atas amanah ilmu tersebut. Pasti akan ada kumpulan yang 'terasa' dan 'terkena' dengan teguran tersebut. Sebab itu mereka ramai musuh dari dulu sampai sekarang.

Mana mungkin berhujjah dengan Muktazilah, Wahdatul Wujud (sufi), Syiah, Nasrani, Yahudi, Kuburiyyan dsb tanpa berlaku perbezaan. Perbezaan itu perlu supaya dapat tunjuk mana yang benar dan tidak. Dari situ kadangkala wujudnya permusuhan, perselisihan.

Dalam bab kebenaran, Al-Quran dan sunnah itu lebih utama untuk dijulang berbanding menjaga hati musuh.


Kesimpulannya.

Kesimpulan aku dapat dari forum ini, jadilah orang bijak. Ada orang yang melampau dengan menolak total semua pendapat Ibn Taimiyyah. Siap buat kempen lagi. Sedangkan banyak sumbangan beliau dalam bidang agama ini tanpa mereka sedar. Beliau manusia biasa, memang ada salah silap sana sini. Tapi jangan kita padamkan khazanah ilmu yang besar. Tidak perlu melampau dalam mengkritik.

Kesilapan dia moga Allah ampunkan. Jasa dia yang besar kepada umat Islam kita tidak boleh nafikan dan kena iktiraf. Jangan tolak semua, jangan ambil semua. Anak muridnya banyak jadi ulama' besar yang jadi rujukan dan sumber agama kita. Seperti Ibn Kathir, Az-Zahabi, Ibn Qayyim, Ar-Razi, Ibn Abdil Hadi, As-Subki dsb. Mereka lebih kenal dari guru mereka.


Wallahua'lam.

03 April 2017

Belting Vespa Putus

Bismillahirrahmanirrahim,

Aku rulis entry ni sekadar nak rekod je.


1 April 2017 lepas ketika dalam perjalanan nak jumpa client untuk projek baru aku, tiba-tiba Vespa aku lost power. Motor masih lagi hidup ketika itu. Aku memang dah syak belting sebab bunyinya lain macam je.

Alhamdulillah, ramai sahabat call dan cuba membantu bila aku post kat group tanya lokasi kedai terdekat. Semoga Allah rahmati kalian semua.

Tapi nak bagitau, aku tolak Vespa kat highway tu macam nak pengsan. Naik bukit sepanjang masa. Dahlah berat!! Aku pula dah tak berapa nak fit. Padan muka sangat. Sampai rumah dah dekat 12 malam. Alhamdulillah, terima kasih Allah atas ujian yang diberikan.

Wallahua'lam.

20 February 2017

Himpunan 355

Bismillahirrahmanirrahim,

Selesai Himpunan 355 bagi menyokong RUU355 yang bakal dibentangkan di parlimen Mac ini. Geng yang tak suka cakap 9,000 orang kehadiran, penganjur cakap 300,000 orang. Kalau ikut aku mungkin sekitar 60,000-70,000 camtu dari petang sampai malam. Sebab Dataran Merbok tu ikut DBKL kalau penuh muat 50,000 orang. Campur tolak orang yang stay sampai malampun majoriti.

Kita boleh berbeza pendapat tentang ini. Tapi pada aku mudah je. Mana-mana usaha untuk mertabatkan lagi undang-undang Islam, aku akan sokong. Ia proses biasa dalam mana-mana perlembagaan. Dalam Parlimen Malaysia sepanjang masa pinda undang-undang sedia ada supaya kekal relevan.




Bagaimana kaedah nak buat, cara, bentuk hukuman dsb tu semua boleh dibahaskan orang yang ahlinya. Orang awam kalau berbahas dan berdebat ni kadangkala sekadar batas ilmu yang mereka ada. Biarlah matlamat akhir kita prinsip keadilan itu dirasai semua. Walaupun ini bukanlah hudud tapi muslim wajib buat yang termampu dan berusaha memperkasakannya.

Bak kata Mufti Wilayah Persekutuan, Dato' Dr Zulkifli Al-Bakri malam tadi, memperkasakan syariat tanda seorang muslim menzahirkan kehambaan kepada Allah. Keypoint penting : 'Memperkasakan Syariat Islam'.

Bila aku lihat hujah orang yang membangkang sebenarnya gagal faham prinsip asas tersebut. Nak balas nak terangkanpun macam buang masa. Seeloknya bila kita kurang ilmu dan maklumat, diam lebih baik dari mengulas dan menampakkan kejahilan diri. Lagipun kalau tak buat salah nak takut apa?

Wallahua'lam.

13 February 2017

Sepetang naik LRT

Bismillahirrahmanirrahim,

Semalam aku jalan-jalan dengan wife naik LRT. Menikmati pemandangan dari sudut berbeza. Walaupun stesen LRT dekat sangat dengan rumah, setahun sekali je kot aku naik tahun 2016 lepas. Lagi selesa naik motorsikal sebab lagi cepat.

Kali ni aku ikut laluan yang baru buka dari Kinrara sampai Putra Height. Pastu terus sambung sampai ke KL. Aku bertolak selepas solat zohor.


Sampai KL, pergi pasar malam Jalan TAR untuk menikmati makanan sedap-sedap kat situ, solat asar dan terus balik. Balik melalui laluan Bukit Jalil pula. Kos terlibat seorang RM6.80 sahaja untuk perjalanan pergi-balik lebih dari sejam.

Alhamdulillah negara kita ada kemudahan seperti ini.

Wallahua'lam.

07 February 2017

Random shoot hujung minggu.

Bismillahirrahmanirrahim,

Jalan-jalan di waktu petang sambil tadabbur alam. Melihat kebesaran alam ciptaan Allah.


Betullah ilmu kita ini sangat sedikit berbanding Allah. Allah hanya berikan ilmu kepada seluruh alam ini sekadarnya sahaja. Banyak lagi tentang alam yang kita tidak tahu. Sebab itu, malu sangatlah kalau rasa hebat dan berilmu. Berjalan dengan megah dan sombong atas muka bumi Allah atas kelebihan sedikit yang diberikan Allah. Nauzubillah.


Wallahua'lam.

02 February 2017

TED

Bismillahirrahmanirrahim

Salah satu benda yang aku suka lakukan dimasa lapang ketika rehat ataupun sela masa kerja adalah tengok video kat Youtube.

Selain ceramah agama, aku suka tengok TED dari dulu. Pelbagai lapisan masyarakat dan golongan professional, ahli sukan, doktor, guru dan sebagainya berkongsi topik-topik yang menarik.

Menariknya, mereka bukan macam bagi ceramah. Cuma perkongsian yang durasinya sekitar 10 minit - 20 minit sahaja. Maksudnya tiada percakapan yang meleret-leret.

Ia membantu mengubah perspektif dan cara pandang aku dalam beberapa perkara dalam dunia ini. Sebab kita kena akui tamadun dan bangsa eropah jauh lebih lama dari kita di nusantara. Mereka melalui zaman perang, jatuh bangun dalam negara dsb.

Jadi ada beberapa perkara yang kita boleh belajar dari mereka.

Ni salah satu fav TED yang aku suka tengok. Perkongsian hasil kajian yang paling panjang di dunia. Sejak tahun 1930an hingga sekarang.

Apa sebenarnya yang manusia mahukan dalam hidup dan rahsia hidup bahagia?



Wallahua'lam.

14 January 2017

Rindu lagi.

Bismillahirrahmanirrahim

Ah rindu datang lagi.



Masa aku bujang dulu, aku ada senarai beberapa negara yang ingin aku lawati. Tempat-tempat yang aku nak pergi sebelum aku mati. Senarai tu masih ada lagi sampai sekarang. Cuma.

Sekarang, matlamat aku satu je. Untuk tunaikan haji sebelum pergi semua tempat-tempat tersebut.

Memandangkan nak dapat tawaran Muassasah memerlukan masa yang lebih lama, jadi pilihan terbaik adalah menggunakan pakej. Peluang menunaikan haji lebih baik. Kalau kena pada harganya dah tidak perlu lagi beratur.

Tapi ia memerlukan pengorbanan kewangan. Perlu rancang matlmat kewangan khusus untuk tujuan tersebut.

Semoga kita semua dipermudahkan untuk urusan haji sebelum kita menghembuskan nafas yang terakhir.


Wallahua'lam.

10 January 2017

Rindu

Bismillahirrahmanirrahim,

Aku rindu sebenarnya. Rindu suasana kebaikan di Haramain.

Rindu bau udaranya, rindu cuacanya, rindu semangatnya.


Ini suasana jam 1:30 pagi di Masjid Nabawi. Patutlah susah nak dapat saf pertama di Masjid Nabawi. Diaorang sampai tidur kat sini. Tapi alhamdulillah dapat beberapa kali solat kat sini berhampiran imam. Nak seribu daya.

Kat belah luar masjidpun ramai yang tidur dengan suasana yang sangat sejuk. Ketika ini suhu dalam lingkungan 12'C. Sakit telinga kesejukan.

Mudah-mudahan Allah kekalkan semangat kebaikan. Istiqamah melakukan kebaikan sampai bila-bila. Nak beribadah sesekali itu mudah. Tapi nak istiqamah setiap hari itu cabaran yang sangat besar walaupun sekecil-kecil kebaikan.

Wallahua'lam.

07 January 2017

Haramain yang dirindui

Bismillahirrahmanirrahim



Ketika aku menulis ni aku baru je balik dari menunaikan umrah bersama family dan sahabat-sahabat aku yang lain.

Alhamdulillah, Allah permudahkan urusan dan luaskan rezeki untuk kami semua dijemput sebagai tetamu Allah. Ini sekadar nak rekod je perjalanan kami selama 12 hari bermula 24 Disember 2016 hingga 4 Januari 2017. Pertama kali dapat sambut tahun baru di Haramain.

Aku pergi dengan sahabat baik aku Halil, Saipi dan Raja Fariz. Mereka semua bawa keluarga. Campur toddler 2 orang semuanya 20 orang. Kitorang menggunakan travel Zahafiz. Punyalah besar Zahafiz punya group sampai mereka charted MAS A380 untuk bawa jemaah mereka sahaja.

Pertama kali naik kapal terbang 2 tingkat. Lalu air pocket yang biasanya memualkan perutpun tak terasa sangat. Lebih 400 orang dari group Zahafiz join umrah pada kali ini.


Aku masih lagi dibuai rasa rindu kat bumi Haramain. Kalau ada masa nanti aku cerita lagi. Itupun kalau aku rajin. Kalau tak rajin ini jelah aku punya entry.

Wallahua'lam.

22 December 2016

Kebun Abah

Bismillahirrahmanirrahim,


Masa balik kampung minggu lepas sempat tolong abah kat kebun sawit. Rindu nak berkebun macam zaman membesar dulu.

Kebun lama abah dah dijual sebab orang ambil untuk projek pasir. Kalau abah tak jual memang kebun tu jadi pulaulah sebab kiri kanan depan belakang semuanya jual. Duit hasil jual kebun tu abah tak gunapun untuk beli apa-apa. Abah terus beli kebun lain tidak jauh dari kampung.

Camnilah tapak kebun abah sekarang. Aku sempat singgah tengok haritu.


Kelapa sawit abah dah mengeluarkan hasil. Takde adik beradik aku yang kerja kampung. Jadi abahlah yang uruskan kebun sorang-sorang. Racun rumput dan baja kebun. Bersih kebun abah macam kebun abah yang dulu.

Haritu ada beberapa kontraktor dah jumpa abah nak beli tanah tu pulak. Katanya nak buat projek perumahan. Biasanya projek perumahan camtu memang profit sharing. Abah tanya aku sebab dia berat nak camtu. Aku bagitau abah, dengan keadaan ekonomi sekarang projek perumahan sangat perlahan. Diaorang nak jual rumahpun susah. Jadi abah skip dulu.

Pastu abah cakap kalau diaorang offer 2 juta baru abah jual,haha. Bagus abah!!

Wallahua'lam.

17 October 2016

Motor Hilang

Bismillahirrahmanirrahim,



Innalillahiwa inna ilaihirajiun.

Masa aku nak pergi kerja Jumaat lepas (14 Oktober 2016), tiba-tiba motor EX5 aku takde kat tempat yang sepatutnya. Confirm kena curi sebab aku memang tak pernah letak motor tu kat tempat lain. Pengalaman hilang motor masa zaman belajar dulu buatkan aku lebih bertenang walaupun rasa terkejut dan sedih.

Mungkin ada hikmah ujian dari Allah ini ataupun kaffarah atas dosa-dosa aku yang banyak.

Kalau si pencuri itu terpaksa mencuri untuk keperluan sehariannya, aku redha dan maafkan beliau. Mudah-mudahan ada pahala untuk aku bila dia gunakan motor tu.

Pengajaran untuk aku, kena lebih berhati-hati selepas ini. Kena kunci dengan sempurna dengan kunci tambahan. Kalau nak tawakkal kepada Allah, kita terlebih dahulu kena berusaha dengan cara sepatutnya. Mudah-mudahan Allah gantikan dengan rezeki yang lebih baik.


Wallahua'lam.

15 September 2016

Raya Korban 2016

Bismillahirrahmanirrahim,



Allahu Akbar! Allahu Akbar! Allahu Akbar!

Hari raya Aidiladha telah berlalu. Harini dah hari terakhir Tasyrik. Hari terakhir boleh menyembelih binatang korban.

Alhamdulillah, Allah bagi rezeki nak buat korban lagi tahun ni. Malu sangatlah bila dapat bayar rumah yang berharga sampai beratus-ratus ribu, kereta berpuluh ribu nilainya, pakai smartphone yang harga sampai ribuan RM, Astro lebih RM100 sebulan dan bercuti sana sini, tetapi korban yang setahun sekalipun tak mampu nak buat.

Dari situ boleh lihat keutamaan kita dalam menjalankan perintah Allah dengan harta yang Allah berikan. Kalau pandai merancang kewangan, ibadah korban langsung tidak membebankan bila kita kumpul duit sikit-sikit. Bermula dari bulan depan.



Surau kariah aku tahun ni buat 8 ekor lembu. Satu yang menarik dalam ibadah korban tahun ni ialah yang menumbangkan lembu dan paling banyak buat kerja melapah lembu adalah orang-orang Bangladesh. Orang melayu hanya memerhatikan. Adalah tolong sikit-sikit. Pastu kepenatan.

Memang agak memalukanlah melihat kesungguhan mereka, kekuatan mereka bekerja sedangkan kita yang lebih kurang sebaya tak mampu buat seperti mereka.

Tetapi bila nak agihkan lembu tersebut, semuanya nampak sangat berkira dengan mereka. Yang dapat tulang dan bahagian dalaman lembu semua orang kita je.

Semoga amalan kita diterima oleh Allah. Bukan daging lembu itu yang Allah lihat ketika kita korbankan binatang peliharaan tersebut, tetapi taqwa yang Allah lihat. Wallahua'lam.

Raya Korban 2016

Bismillahirrahmanirrahim,



Allahu Akbar! Allahu Akbar! Allahu Akbar!

Hari raya Aidiladha telah berlalu. Harini dah hari terakhir Tasyrik. Hari terakhir boleh menyembelih binatang korban.

Alhamdulillah, Allah bagi rezeki nak buat korban lagi tahun ni. Malu sangatlah bila dapat bayar rumah yang berharga sampai beratus-ratus ribu, kereta berpuluh ribu nilainya, pakai smartphone yang harga sampai ribuan RM, Astro lebih RM100 sebulan dan bercuti sana sini, tetapi korban yang setahun sekalipun tak mampu nak buat.

Dari situ boleh lihat keutamaan kita dalam menjalankan perintah Allah dengan harta yang Allah berikan. Kalau pandai merancang kewangan, ibadah korban langsung tidak membebankan bila kita kumpul duit sikit-sikit. Bermula dari bulan depan.



Surau kariah aku tahun ni buat 8 ekor lembu. Satu yang menarik dalam ibadah korban tahun ni ialah yang menumbangkan lembu dan paling banyak buat kerja melapah lembu adalah orang-orang Bangladesh. Orang melayu hanya memerhatikan. Adalah tolong sikit-sikit. Pastu kepenatan.

Memang agak memalukanlah melihat kesungguhan mereka, kekuatan mereka bekerja sedangkan kita yang lebih kurang sebaya tak mampu buat seperti mereka.

Tetapi bila nak agihkan lembu tersebut, semuanya nampak sangat berkira dengan mereka. Yang dapat tulang dan bahagian dalaman lembu semua orang kita je.

Semoga amalan kita diterima oleh Allah. Bukan daging lembu itu yang Allah lihat ketika kita korbankan binatang peliharaan tersebut, tetapi taqwa yang Allah lihat. Wallahua'lam.

10 August 2016

Sarapan pagi emak

Bismillahirrahmanirrahim,


Isnin lepas aku ada shoot satu job outdoor di Pantai Kelanang. Jadi aku balik kampung sejauh 65km malam tu sebab esok pagi-pagi dah kena ada kat sana awal pagi. Dekat sikit aku nak ke Pantai Kelanang berbanding dari Kinrara. Wife tinggal kat rumah sebab esoknya dia kerja.

Malam tu borak lama dengan mak sambil teman mak lipat kain. Macam-macam topik borak sampai dekat pukul 11:30 malam. Biasanya mak pukul 10 dah tidur.

Tapi jam 4:50 pagi aku terjaga sebab dengar mak tengah buat sarapan pagi. Entah pukul berapa mak dah bangun. Mak buat nasi goreng. Biasanya mak bangun solat tahajjud dulu, pastu baru buat sarapan. Pastu bila azan subuh mak ngan abah gi solat berjemaah kat Masjid bersama.

Balik solat subuh, mak sambung goreng pisang pulak. Mak dari dulu memang bangun awal pagi untuk buat sarapan untuk kitorang adik beradik. Sejak dari zaman aku sekolah dulu. Teringat masa aku duduk kampung sekejap sebelum kahwin, tiap-tiap hari mak buatkan sarapan. Walaupun kadangkala kitorang makan sikit sangat.

Tapi itu 10 tahun dulu ketika mak masih kuat. Sekarang mak dah agak berusia. Uban putih dah banyak kat rambut mak. Kedut-kedut di wajah mak dah jelas kelihatan. Tenaga makpun dah tak berapa kuat. Kadangkala mak mengadu lenguh-lenguh kaki. Aku tahu mak buat tu sebab aku balik. Kalau setakat adik aku sorang kat rumah tu takde mak nak buat banyak camtu.

Bagi orang biasa, buat sarapan itu tiada apa-apa yang luar biasa. Tapi aku rasa itu satu tanda mak sayangkan anak-anaknya. Taknak mereka lapar bila pergi sekolah dan kerja. Ia satu pengorbanan. Aku rasa nak menangis je bila makan sarapan mak.

Masa salam dan cium mak sebelum aku keluar rumah, aku sempat peluk mak erat-erat. Ucap terima kasih. Aku tahan dari menangis.

Aku tak tahu berapa lama lagi masa Allah berikan aku untuk berbakti kepada mak dan abah. Aku doakan semoga mak ngan abah terus sihat. Diampunkan dosa-dosanya oleh Allah dan dimasukkan kedalam syurga, amiin.

06 June 2016

Ramadan 2016

Bismillahirrahmanirrahim,




Alhamdulillah, bertemu lagi kita semua dalam bulan Ramadan Al-Mubarak. Bulan penuh kerahmatan dan keampunan. Rasa sebak sangat masa mula tarawikh malam tadi di Masjid Negara. Dengan dipanjangkan umur kita untuk masuk ke bulan ini sahaja merupakan satu nikmat dan kurniaan Allah yang besar untuk kita.

Terpulang kepada kita sama ada nak mengambil peluang untuk jadi insan lebih baik, bertaubat atas dosa-dosa lepas ataupun membiarkan peluang ini berlalu pergi



Semalam juga aku sempat melawat kubur arwah bapa mertua aku. Rasulullah pernah melarang sahabat melawat kubur sebab adat jahiliyyah yang menyembuh kubur. Tetapi kemudian bila Islam dah mula kuat di kalangan sahabat, Rasulullah membenarkan. Tujuannya supaya kita semua ingat kepada kematian.

Kerana kematian merupakan tazkirah terbaik untuk kita. Semua orang, akan merasa Ramadan terakhir mereka. Ramai orang yang berpuasa pada tahun lepas, tahun ini dah berada dalam tanah.

Bila pula Ramadan terakhir kita?

Selamat berpuasa dan beribadah sepanjang bulan Ramadan. Semoga semua amalan kita diterima oleh Allah dan kita semua jadi insan lebih baik apabila keluar daripada Ramadan nanti, amiin.

29 April 2016

Pergaduhan harta faraid

Bismillahirrahmanirrahim


Pergaduhan Harta Faraid

1. Aku percaya, semua antara kita pernah tahu/hadapi pergaduhan antara adik beradik atau saudara mara akibat harta, tanah, rumah dsb. Sama ada muda atau tua sama sahaja. Sebenarnya punca utama semua masalah ini adalah ketiadaan wasiat.

2. Walaupun kita dah tahu pergaduhan itu kadangkala membawa sampai ke mati, tetapi langsung tiada usaha kita untuk ubah. Kenapa? Sebabnya berapa kerat je antara kita yang dah buat wasiat dan hibah (hadiah) untuk ahli keluarga masing-masing?

3. Kita tak tahu bila kita akan mati. Tanpa sedar, kelak kita sendiri bakal menyebabkan pergaduhan antara adik beradik sendiri tentang harta.

4. Tuntutlah ilmu tentang faraid. Buatlah wasiat. Belajar serba sedikit melalui kuliah ataupun beli buku tentang faraid. Kena tahu juga tentang hibah, harta sepencarian dsb.

5. Para asatizah sendiri sebenarnya ramai tak arif bab faraid dan pembahagian harta pusaka. Merekapun kadangkala bergaduh sesama adik beradik tentang ini.

6. Dengan sehelai kertas tulisan tangan, beli setem hasil RM10 dan matikan setem itu dengan cop suruhanjaya sumpah RM4, dokumen wasiat itu sudah sah digunakan di mahkamah. Ia mengelakkan pergaduhan sesama keluarga yang bakal berlanjutan sampai mati.

Islam itu adil. Mustahil hukum Allah itu menyebabkan orang tertindas. Hanya orang yang tiada ilmu dan tamak sahaja yang menyebabkan hukum Islam ini nampak zalim.

Cerita pagi tadi

Bismillahirrahmanirrahim, Pagi tadi aku hantar wife ke rumah mertua di Pantai Dalam. Otw ke Shah Alam melalui laluan motor, tiba-tiba ban...