14 January 2019

Majlis Bertandang Elin & Fadzlan

Bismillahirrahmanirrahim,

Alhamdulillah, selesai majlis kenduri di Banting, minggu depannya majlis belah lelaki di Kompleks Tabung Haji Kelana Jaya.


Abah sewa satu bas bawak jiran-jiran dan saudara mara pergi sini. Ingat tak ramai join, rupanya ramai juga yang naik bas. Itu tak masuk beberapa kereta yang ikut sekali.















Wallahua'lam.


09 January 2019

Rewang Kenduri Kahwin

Bismillahirrahmnirrahim,

Semasa majlis adik aku lepas, mak ngan abah ada buat rewang sikit untuk tetamu yang datang pada malam Hari Sabtu.

Hari Ahad kitorang buat katering je. Alhamdulillah makanan semua cukup. Ramai cakap sedap makanannya. Semoga majlis perkahwinan tersebut diberkati Allah.

Aku suka rewang ni cuma jujurnya zaman sekarang macam dah kurang sesuai. Sebab utamanya nature pekerjaan orang sekarang ni kerja bermajikan. Orang yang rewang semuanya dah berusia dan tak larat.

Mereka semua kepenatan. Orang-orang muda dah kahwin, semua dengan anak masing-masing. Tolong-tolong pun kejap je. Orang bujang pun dapat turun kejap sebab kena kerja shift dsb. Akhirnya orang berusia tu lah yang paling lama kerja. Sampai sakit-sakit badannya.

Layan sikit gambar rewang sepanjang majlis kahwin tersebut.









































Ini semua hari Sabtu je. Orang jawa buat majlis 2 hari. Sabtu dan Ahad. Hari Sabtu biasanya lepas Solat Asar camtu dah start orang datang sampailah jam 11:00 malam. Hari Ahad, kitorang buat katering pula.



Wallahua'lam.





06 January 2019

Elin Kahwin

Bismillahirrahmanirrahim,

Adik perempuan terakhir aku dah kahwin, Alhamdulillah. Tinggal lagi sorang je adik aku belum kahwin sekarang. Aku random pick gambar haritu.









Semoga ikatan perkahwinan yang terjalin berkekalan bahagia sampai ke syurga, Amiin.


Wallahua'lam.

31 December 2018

Tahun Baru 2019

Bismillahirrahmanirrahim,



Tak terasa 2018 bakal berakhir. Esok dah menjelang tahun baru 2019.

Buat keluarga, mak abah dan isteri tercinta, kalian merupakan individu terpenting dalam hidup aku. Mohon maaf sekiranya ada sikap dan tindak tanduk aku yang kurang menyenangkan hati dan perkara yang aku tak sedar yang mungkin melukakan hati.

Buat kawan-kawan, mohon maaf sekiranya terdapat khilaf dan kesalahan. Buat sahabat-sahabat, terima kasih kerana jadi sahabat yang baik dan selalu mendekatkan aku dekat dengan agama. Semoga kita terus jadi sahabat yang baik.

Untuk yang mungkin tidak sependapat dengan aku, maafkan tutur kata dan tulisan yang mungkin kurang senang di mata kalian. Aku akan perbaiki diri lagi.

Untuk yang sayang kepadaku, percayalah akupun sayang kepada kalian kerana Allah.

Terima kasih kepada semua kerana menghiasi hidup aku. Doa dan harapan aku menjelang tahun baru ini, semoga kita semua sentiasa berada dalam rahmat dan lindungan Allah. Semoga kita jadi insan yang lebih baik terutama bab ibadah.

Kita semua akan berpisah akhirnya. Hanya amalan kita yang menemani kita untuk kehidupan yang abadi nanti.

Wallahua'lam.


28 December 2018

Urusan Kematian

Bismillahirrahmanirrahim,




  1. Masa cuti Krismas lepas, aku ada join Kursus Pengurusan Jenazah yang diadakan di masjid kampung aku. Alhamdulillah banyak ilmu baru dapat.
  2. Walaupun ada pengalaman beberapa kali menguruskan jenazah sebelum ini tapi kursus camni sentiasa ada benda baru yang aku belajar. Seronok tengok ramai budak-budak muda kampung join sekali.
  3. Budak-budak baya aku sebenarnya generasi kedua kat kampung ni. Mak ayah kitorang peneroka yang buka kampung dengan tebang hutan tahun 1970an dulu. Lepas tebang hutan, baru kahwin pada penghujung 1970an dan tahun 1980an.
  4. Nampak macam dekat, tapi itu cerita 40 tahun lepas. Kalau masa tu usia anak muda yang tebang hutan 25 tahun, sekarang mereka dah berusia 65 tahun. Jadi memang yang berusia semua dah mulai sakit dan meninggal dunia. Sorang-sorang aku dengar orang kampung meninggal dunia dalam beberapa tahun kebelakangan ni.
  5. Sedih nak cerita tapi itulah hakikat dunia. Semakin kita membesar, maksudnya mak ayah kita semakin lanjut usianya. Kalau ikut fitrah, maksudnya semakin dekat dengan kematian.
  6. Sebab itu, kursus begini dianjurkan supaya pelapis dan anak muda menggantikan orang yang berusia dalam pengurusan jenazah.
  7. Aku sempat tulis nota sepanjang kursus ini. Sampai kena tegur dengan sorang pakcik dengan katanya jangan main hp je, haha.


Boleh klik sini untuk baca nota aku tulis : Nota Kursus Jenazah

Mudah2an bermanfaat.

Wallahua'lam.

Majlis Bertandang Elin & Fadzlan

Bismillahirrahmanirrahim, Alhamdulillah, selesai majlis kenduri di Banting, minggu depannya majlis belah lelaki di Kompleks Tabung Haji Ke...