28 November 2008

Rezeki manusia..

Bismillahirrahmanirrahim..

Semalam masa balik dari kerja aku lalu kat plaza tol KLIA tu..masa nak bayar tol aku perasan orang yang jaga tol tu member aku masa sekolah dulu..:) pastu bleh plak borak2 sekejap kat situ..lagipun masa tu takde orang lain kat belakang aku,hehe..sebenarnya aku cuma nak bagitau yang dia dulu adalah seorang yang aku kagumi kat sekolah..sbb masa tu dia paling hebat dalam sport, ramai geng, hensem, ramai awek dan sebagainya..tapi dia sederhana je dalam pelajaran..dia dah kerja situ dekat 6 bulan dan sempat suruh aku carikkan kerja lain..


Weekend lepas aku ngan member2 aku lepak kat sebuah kedai mamak kat bangi..masa datang org yang amik order tu aku perasan dia rupanya kawan aku sekolah menengah dulu..dia tegur aku gitu2 je sbb member aku ramai masa tu..rasa janggal sangat masa order mknn dari dia,huhu..aku rasa pelik skit sebab dia dulu seorang yg sangat pandai..slalu mintak dia ajar aku matematik,huhu..last aku dengar dia belajar kat UIA..sblm balik dia pun sempat cakap kat aku kalau2 ada kerja kosong tak kat tempat kerja aku..pastu kitaorg bertukar no telefon..

Sebenarnya aku tak berniat nak ulas tentang pekerjaan member2 aku ni..aku cuma nak cakap rezeki seseorang tu memang berbeza antara satu ngan lain..tak kisahlah latar belakang pendidikan, cara hidup lepas dsb..aku tak pernah pandang rendah pekerjaan camtu sebab bagi aku perancangan Allah tu memang diluar batasan pemikiran kita..ada seorang member aku yang jadi engineer kat syarikat petroleum negara dan bergaji lebih RM8K sebulan tetapi gagal dalam hidup (bagi aku)..baru 2 tahun kahwin dah bercerai, selalu dikejar hutang bank dan along, kereta kena tarik dan selalu jumpa aku nak pinjam duit :P



Bila Allah beri nikmat kat satu bahagian mungkin Allah tarik nikmat kat bahagian yang lain..sebab tu kita kena bersyukur kepadaNya..aku selalu cakap camtu ngan adik aku yang kecewa gila tak dapat masuk Universiti tu..even dia dulu ketua pengawas dan dapat 6A dlm SPM (sains tulen) tahun lepas tapi permohonan rayuan dia masuk Universiti pun ditolak minggu lepas..sian aku tengok dia yang rasa rendah diri ngan member2 dia..selagi aku ada, aku akan pastikan adik2 aku tak susahlah, insyaallah..lagipun benda tu bukan pengakhiran hidup kan? :P byk je peluang kerja yang bleh dapat kalaupun tak masuk Universitipun..aku sangat pasti tentang tu..

Nota kaki : Terima kasih kepada orang yang bagi baju aku pakai tu ye..suka gila aku pakai baju tu,hehe..

14 November 2008

Ibu dan Ayah.

Bismillahirrahmanirrahim..

Tanpa Ibu & Ayah kita takkan dapat melihat dunia kita sekarang.. salah satu perkara yang kita perlu buat sebagai seorang anak adalah hormati mereka serta mendoakan mereka dalam solat kita.. Dalam dunia ni tak ada Ibu & Ayah yang nak anak2nya susah dan membenci anak mereka.. baik buruk perangai anak tetap diorang sayang dan selalu doakan kebahagian anak-anaknya.. selain syirik, derhaka pada Ibu & Ayah merupakan dosa yang paling besar.


Teringat dulu masa aku kecik2, mak selalu rotan aku kalau aku degil..aku selalu fikir "tak nak balik rumah lagi, nak lari dari rumah".. bila mak or abah buat camtu aku selalu fikir " mesti mak tak sayang aku", "mesti abah tak suka aku"pastu sedih sorang2..bila dah besar ni baru kita faham mengapa mereka buat camtu..semuanya dibuat untuk mendidik kita supaya dengar kata dan risau keselamatan kita..kita je yang ketegaq(nakal) tak dengar kata mereka..mana yang tak bagi buatlah yang biasanya kita suka buat..:)

Bila pas kena marah or rotan tu mulalah nak merajuk.. konon2 pergi jauh skit dari rumah..tapi bila rasa lapar terus balik rumah cari masakan mak juga..selalu pas mak marah aku mesti dia masakkan makanan kegemaran aku..ikan kembung masak kicap,hihi..pastu aku terus lupa yang mak rotan aku,hehe..

Bila keluar ngan abah gi kedai aku selalu mintak coklat ke, jajan Dendang/Tora ke, kereta mainan ke dll..selalu kalau jajan tora or dengdang tu bolehlah abah belikan tapi kalau mainan besar2 cam kapal korek ke mesti tak pernah dapat,huhu..kekadang sampai nangis2 aku mintak tapi abah biarkan je..kalo aku dah start baring buat pusing2 kat lantai kedai tu memanglah tiba2 rasa sakit je perut aku kena cubit ngan abah,hehe..Yelaa masa tu mana fikir kemampuan abah dan benda yang dia kena beli untuk menyara kitorang semua..tak pernahpun fikir duit yang dia ada cukup untuk kitorang anak beranak makan,huhu..


Tak semua mak ngan ayah mampu beri kemewahan kepada anak2nya..kekadang mereka hanya mampu berikan kasih sayang kepada anak2 mereka walaupun hidup dalam kesusahan..mereka mesti terasa hati tak dapat belikan barang2 yang anak2 mereka inginkan tapi mereka takde pilihan melainkan mengutamakan survival keluarga..bersyukurlah dengan apa yang kita ada..walau kita tak sekaya mana tapi kita boleh kaya dengan sifat hormat dan budi bahasa yang diajar oleh mak ngan ayah sejak kecil..

Walaupun aku belum menjadi seorang ayah tapi aku tahu betapa berat tanggungjawab seorang "Ibu & Ayah" membesarkan anak..Ibu seorang boleh besarkan kita yang ramai, belum tentu anak yang ramai tu boleh jaga seorang ibu..Pengorbanan mereka memang takkan terbalas sampai bila2.. Bersyukur aku masih mempunyai kedua2nya mak ngan abah.. Aku selalu mohon supaya elakkan aku jadi seorang anak yang derhaka..

Dengan kemewahan sahaja belum cukup memberikan kebahagiaan untuk Ibu & Ayah.. Tanpa doa Ibu & Ayah beserta dengan usaha tak akan aku dapat berdiri sampai ke hari ni.. memang mereka suka bila anak2 berjaya dalam hidup..tapi sebenarnya mereka juga sentiasa berdoa untuk kita dalam setiap solat mereka bagi kebaikan di dunia dan di akhirat anak2nya.. malang sungguh bagi seorang anak yang lupa mendoakan Ibu dan Ayah mereka dalam solatnya, nauzubillah.

Wassalam.

Repair Aircond

Bismillahirrahmanirrahim, Weekend lepas aku pergi betulkan kereta wife yang dah seminggu takde aircond. Dia terlibat dalam kemalangan...