11 September 2013

Taktik manipulasi ayat oleh Apple

Bismillahirrahmanirrahim.

Malam tadi Apple umumkan pelancaran model iPhone barunya 5s & 5c. Ramai juga orang hampa sebab mereka jangka iPhone akan membuat model yang lebih murah pada model iPhone 5c. Tetapi harganya tetap premium seperti biasa.



Aku tak kisah tentang orang yang nak beli. Walaupun ramai juga antara mereka komplen harga barang naik dan tak cukup duit untuk keperluan keluarga. Itu hak mereka. Cuma aku dari dulu tertarik dengan ayat2 marketing Apple. Sesuatu yang jadikan mereka berbeza & berjaya position brand mereka sebagai barang premium dalam pasaran untuk tempoh yang lama. 

Antara ayat2 selalu Apple pakai dalam marketing untuk manipulasi dgn bijak pengguna :
  • "We have gone back to the drawing board & completely redesigned it from scratch" - Padahal semua rekabentuk memang sama dengan produk sblm tu.
  • "All apps has been re-engineered. This is only for our valuable customers." - Sapa yang percaya?
  • "Made from hard-coat Polycarbonate" - Atau kata lainnya plastik.
  • "We made the buttons on the screen look so good you'll want to lick them." - Buat orang tak sabar nak memilikinya.
  • "This product is simply the coolest phone ever." - self claim.
  • "This is the fastest iPhone ever built." - Compare dengan model tahun lepas?
  • "You'll get a whole new level of experience with this features." - Walau model pesaing dah gunakan agak lama.
Apapun, penggunaan ayat yang tepat dalam menjual produk juga memainkan peranan penting. Bila ia diletakkan di minda-separa-sedar kita, ia akan jadi satu brand yang terlintas difikiran bila terfikirkan produk komunikasi premium. Tahniah Apple untuk itu.

Sebab tu kalau tgk billboard besar kat highway, jenama2 besar biasanya mereka tak letak iklan serabut2. Kadangkala diaorang letak billboard yang bayar sewa ratusan ribu setahun tu dengan satu ayat je 'TOYOTA', 'SAMSUNG', 'HONDA' dll. Dalam bacaan aku, ada kajian tunjukkan ia beri kesan lebih mendalam berbanding letak gambar produk dan perkataan panjang2.

Kita takkan sedar bila lalu setiap hari tengok billboard tu. Tapi bila berada di pasaraya nak beli barang berkaitan, tanpa sedar jenama2 tu menjadi produk pertama yang terlintas dalam fikiran kita. Kita akan rasa ia adalah produk berkualiti. Ia ditanam dalam minda separa sedar kita tanpa kita menyedarinya.

Mungkin kita boleh ambil sesuatu daripada perkara ini. Selamat berjaya dan untung banyak kepada semua peniaga. Semoga lebih dekat dengan Allah insyaallah dengan rezeki yang diberi.

Wallahua'lam.


No comments: