28 August 2014

Sembelih dan cabut bulu ayam

Bismillahirrahmanirrahim


Sembelih ayam dan cabut bulu ayam bersama wifey

Masa kecil dulu, kalau nak makan ayam aku kena kejar bersama adik aku. Rasanya sampai aku nak sekolah menengah baru aku dapat rasa ayam ternak macam yang kita semua makan sekarang. Aku ingat lagi pertama kali makan ayam beli tu, aku rasa pelik sebab dagingnya lembut sangat berbanding ayam kampung.

Ayam ni kalau kena kejar dia punya lari boleh tahan laju. Tapi siapa yang biasa dia boleh ikut pace dan sampai satu tahap ayam ni akan kepenatan. Masalahnya masa tu kitapun dah keletihan. Jadi sama-sama slow lari. Tapi bestnya kalau ayam ni jumpa tempat menyorok dia mesti menyorok.

Tapi biasanya ayam ni akan sorokkan kepalanya je. Badannya terdedah kat luar. Jadi senanglah nak tangkap. Lepas tangkap, abah sembelih, pastu mak letak air panas dalam besen dan kitorang adik beradik kena cabut bulu ayam pulak. Kalau tak bersih memang kena marahlah dengan mak.

Part cabut bulu ni biasanya part paling malas dulu masa kecik. Tapi aritu masa sembelih ayam, wife yang baru pertama kali berpeluang cabut bulu ayam. Jadi excited lebih dia.

Ayam kampung ni dagingnya lebih manis dan agak liat. Kalau ayam ternak biasanya 34 hari atau kurang dah boleh sembelih. Tapi kalau ayam kampung liar masa tu dia masih kecil dan bergantung kepada mak dia untuk makan. 2 bulan lebih baru dewasa untuk disembelih.

Aku rasa masa hadapan memang takde lagi aktiviti cabut bulu ayam ni oleh budak2 muda. Semua ayam ternak ataupun telah diproses. Sayangnya. 

Cerita raya dan puasa 2014

Assalamualaikum wbt

Blog dah bersawang. Tiba masa untuk update. Sebenarnya nak cerita pasal aidilfitri tapi sekarang dah masuk bulan Zulkaedah :) Cukuplah aku gambarkan Ramadan dan Aidilfitri aku tahun ni dalam beberapa gambar ni.


Berbuka puasa bersama Geng Jawe di UPM, Serdang
Pakcik aku (abg mak) meninggal dunia ketika bulan Ramadan


Video jalan balik kampung di Bagan Datoh :)

Kenduri di Kampung Matang Kunda, Bagan Datoh dan sambut raya kat sana
Join perhimpunan aman Gaza di Dataran Merdeka


Aku rasa sambutan raya tahun ni sederhana tapi rasa sangat seronok. Penuh kegembiraan, kebahagiaan, keceriaan, ukhuwah terjalin dengan lebih erat, kemaafan, kesederhanaan dan paling aku suka dapat istiqamah dalam beberapa perkara selepas berakhirnya Ramadan.

Mohon maaf zahir batin sekiranya terdapat perkataan, perbuatan dan tulisan yang menggguris hati dan peraaan sepanjang perkenalan. Aku hanya insan biasa yang banyak lakukan dosa dan berusaha jadi muslim lebih baik dan bermanfaat kepada ummah, insyaallah. Wallahua'lam.

Repair Aircond

Bismillahirrahmanirrahim, Weekend lepas aku pergi betulkan kereta wife yang dah seminggu takde aircond. Dia terlibat dalam kemalangan...