25 August 2018

Raya Haji 2018

Bismillahirrahmanirrahim,


Alhamdulillah, tahun ni Allah bagi rezeki untuk berkorban lagi. Sesungguhnya daging korban itu tidak sampai kepada Allah, tapi Taqwa yang akan dinilai semasa melakukan ibadah ini.

Tahun 2018 ni kecoh tentang orang non-muslim yang agak sensitif dengan aktiviti sembelihan yang dilakukan oleh orang Islam. Terutama bila ia di upload di sosial media.

Dari satu sudut untuk menjaga keharmonian masyarakat berbilang kaum, kita kena juga ambil kira pendapat mereka. Lagipun ibadah korban ini adalah sah dan diterima walaupun takde siapa pun yang upload di sosial media.

Tapi bukanlah bermakna kita muslim perlukan kebenaran non-muslim untuk berbuat satu ibadah dalam agama kita. Masing-masing dah besar boleh fikir sendiri.











Masa raya haji juga, harijadi mak yang ke-61 tahun. Alhamdulillah mak sihat-sihat je. Aku doakan semoga mak sentiasa dalam lindungan dan rahmat dari Allah. Diberikan kesihatan yang baik sampai akhir hayat, Ameen!

Mak seperti orang lain di kampung aku, majoritinya tidak bersekolah tinggi. Hampir semua hanya setakat darjah 6 sahaja. Tapi Alhamdulillah berjaya didik anak-anaknya dengan sempurna dan dengan didikan agama. 



Semoga kita dan keluarga kita sentiasa berada dalam jalan yang diredhai oleh Allah dan mati dalam keadaan beriman kepada Allah. Satu kematian yang baik iaitu Khusnul Khatimah dan bukan dalam Su'ul Khatimah, Ameen!



Wallahua'lam.


No comments:

Repair Aircond

Bismillahirrahmanirrahim, Weekend lepas aku pergi betulkan kereta wife yang dah seminggu takde aircond. Dia terlibat dalam kemalangan...